Centralne smarowanie – jakie części składają się na ten układ? Odpowiadamy

Układy centralnego smarowania są wykorzystywane w różnych gałęziach przemysłu. Użytkownicy doceniają ich wszechstronność i efektywną pracę maszyn. Automatyzacja procesu smarowania korzystnie wpływa na żywotność urządzeń, obniża koszt ich obsługi i serwisowania, a także zapobiega kosztownym przestojom. Za funkcjonalność układu centralnego smarowania odpowiadają odpowiednie komponenty. Z jakich części składa się centralne smarowanie? Wyjaśniamy to w poniższym artykule.

Z jakich części zbudowane jest centralne smarowanie?

Producenci oferują wiele rodzajów układów centralnego smarowania. Każdy przeznaczony jest do nieco innych zadań. Wyróżnić możemy układy progresywne, jedno-, dwu- lub wieloliniowe, impulsowe, natryskowe czy mieszane. Niezależnie od tego, na jakie rozwiązanie się zdecydujesz, każde będzie miało podobne, podstawowe wyposażenie. Jedną z najważniejszych części, która pełni funkcję serca systemu, jest pompa – służy do pompowania środka smarnego, utrzymywania prawidłowego ciśnienia i zasilania nim wszystkich elementów układu. Niezwykle istotne są też jej podzespoły, czyli takie komponenty jak zbiornik smaru z urządzeniem podającym smar, zespoły tłoczące, napędowe i zawory przelewowe.

Części pomocnicze układu centralnego smarowania – jakie wyróżniamy?

Choć pompę zaliczamy do najważniejszych elementów centralnego smarowania, to gwarancją jego poprawnego działania są też inne części wchodzące w skład systemu. Nie sposób nie wspomnieć więc o dozowniku – wyposażony jest w specjalny zawór ciśnienia i wąż doprowadzający smar w określone punkty. Niezwykle ważną częścią jest też rozdzielacz – ten komponent umożliwia precyzyjną regulację środka smarnego. Układ centralnego smarowania nie powinien obejść się bez zaworu głównego – umożliwia odcięcie dopływu smaru do podzespołów w przypadku awarii lub innego, nieprzewidzianego zdarzenia.

Inne akcesoria układu centralnego smarowania

Wśród pozostałych elementów do centralnego smarowania wyróżnia się też przewody – stosowane są różne ich rodzaje. Ich zadaniem jest zapewnienie płynności działania i właściwe dostarczenie środka smarnego do wszystkich punktów smarnych. Mocowanie wszystkich części centralnego smarowania nie byłoby możliwe bez elementów montażowych i złącznych. Wyróżnić możemy rozmaite uchwyty, tuleje, osłony i obejmy, a także różnego rodzaju zawory, złączki, przyłączki czy zaślepki.

Wybierając poszczególne części do centralnego smarowania, upewnij się, że wybierasz komponenty wysokiej jakości. Postaraj się inwestować w elementy od najlepszych, renomowanych na rynku producentów, co jest gwarancją poprawnego działania systemu smarowania. Poszukujesz niezawodnych części do układu centralnego smarowania? Sprawdź, co przygotowaliśmy w ofercie naszego e-sklepu!