Zobacz, jakie wyróżniamy układy i przewody do centralnego smarowania

Centralne smarowanie to rozwiązanie, które znacznie usprawnia pracę przedsiębiorstwa. Zastanawiasz się, jakie wyróżniamy układy centralnego smarowania i czym różnią się między sobą? Podpowiadamy!

Przewody do centralnego smarowania

Jednym z kluczowych elementów w układach centralnego smarowania maszyn są przewody. Warto mieć świadomość, że to właśnie od nich zależy wydajność pracy poszczególnych podzespołów. Dostępne na rynku przewody do centralnego smarowania znacznie różnią się od siebie. Przede wszystkim można podzielić je na przewody elastyczne i sztywne.  Te ostatnie stosowane są, aby skutecznie połączyć elementy układu, które nie będą wykonywać między sobą ruchu. Sprawdzają się one głównie w rozległych systemach centralnego smarowania. Elastyczne przewody są z kolei dość uniwersalne i bardzo wytrzymałe.

Rodzaje układów centralnego smarowania

Nie wiesz, na czym polegają różnice między poszczególnymi układami centralnego smarowania? Poniżej znajdziesz charakterystykę najczęściej stosowanych układów:

- układy progresywne – bardzo proste i funkcjonalne, przeznaczone przede wszystkim do niewielkich urządzeń; zasilane są pompą z przyłączonymi rozdzielaczami progresywnymi;

- układy jednoliniowe – przeznaczone do smarowania maszyn o dużej liczbie punktów smarowych i dość zwartej budowie; zasilane są pompą wysokociśnieniową, podającą smar przez główny zawór;

- układy dwuliniowe – stosowane w przypadku maszyn o dużym zapotrzebowaniu na smar; opierają się na dwóch głównych przewodach pracujących naprzemiennie;

- układy wieloliniowe – opierają się one na działaniu wysokociśnieniowej pompy, która zasila bezpośrednio poszczególne punkty smarowania;

- układy mieszane dwuliniowo-progresywne – ich główną cechą jest to, iż wyjście rozdzielacza dwuprzewodowego nie zasila od razu punktu smarowania, ale progresywny rozdzielacz;

- układy mieszane wieloliniowo-progresywne – stosowane w przypadku konieczności smarowania wielu bardzo oddalonych od pompy punktów, w dodatku niewielką ilością smaru;

- układy natryskowe – smar trafia do urządzenia poprzez sprężone powietrze i tworzy warstwę ochronną; stosowane przede wszystkim do otwartych punktów, np. kół łańcuchowych;

- układy impulsowe – służą do podawania niewielkiej ilości smaru w dokładnie określonym miejscu i czasie;

- układy QLS – QLS to kompaktowy rodzaj układu progresywnego, o wszechstronnym zastosowaniu i sterowaniu za pomocą modułu kontrolnego;

- układy BDS – to ręczne układy centralnego smarowania, które oparte są o progresywne rozdzielacze; najlepiej sprawdzają się w przypadku niewielkich maszyn.

Jak widać, na rynku dostępne są różne przewody do centralnego smarowania. W dodatku wyróżniamy wiele rodzajów układów tego typu smarowania. Wybór zależy przede wszystkim od specyfiki danego przedsiębiorstwa i maszyny.