Chcesz uniknąć awarii? Poznaj rodzaje układów smarowania maszyn i urządzeń!
Niezależnie od zawodu, jaki wykonujesz, jeśli w swojej profesji używasz maszyn, różnych pojazdów i innych urządzeń, powinieneś zdawać sobie sprawę z tego, jak ważny jest układ centralnego smarowania. To dzięki niemu środek smarujący dociera do wszystkich elementów poszczególnych podzespołów. Składa się z różnych części i można go podzielić na kilka typów. Poznaj wszystkie rodzaje układów smarowania, aby móc w odpowiedni sposób zadbać o swoje maszyny.
Czym jest układ centralnego smarowania?
Tak jak wcześniej wspomnieliśmy, układ centralnego smarowania ma za zadanie doprowadzić środek smarujący do różnych podzespołów maszyn. Na czym dokładnie polega ten proces? W dużej mierze uzależniony jest od rodzaju układu. Jednak niezależnie od typu, każdy składa się z podobnych elementów, które dostarczają smar w konkretne miejsce. Czynność ta przebiega bardzo sprawnie. Wszystkie podzespoły, które potrzebują środka smarującego, otrzymują go dokładnie tyle, ile jest wymagane. To ekonomiczne rozwiązanie, zarówno ze względu na oszczędność smaru, jak i czasu, który należałoby poświęcić na własnoręczne smarowanie.
Zastosowanie układów smarowania
Każdy, kto ma podstawową wiedzę na temat maszyn, wie, do czego służy układ smarowania. Ma on istotne znaczenie dla ich prawidłowego działania. Dzięki temu znajduje zastosowanie w wielu gałęziach przemysłu. Wykorzystywany jest między innymi do smarowania łańcuchów, elementów linii produkcyjnych, maszyn rolniczych, pojazdów budowniczych i użytkowych, a nawet turbin wiatrowych.
Istotne elementy układu centralnego smarowania
Jak każdy podzespół, również układ centralnego smarowania składa się z różnych elementów. Jedne są bardziej istotne od innych, lecz tylko za sprawą ich wspólnego działania możliwe jest rozprowadzenie smaru po całej maszynie. Układ smarowania składa się z wielu części, takich jak zbiorniki, zawory, pompy, rozdzielacze i przewody. Mnogość występujących elementów zwiększa ryzyko awarii. Warto więc posiadać w wyposażeniu różne części zamienne, na wypadek niespodziewanej usterki. Wszystkie komponenty możesz znaleźć w ofercie naszego e-sklepu, w konkurencyjnej cenie.
Elementy układu smarowania – co powinieneś wiedzieć?
W poprzednim akapicie przedstawione zostały komponenty, które występują w układzie smarowania. Warto jednak dowiedzieć się nieco więcej na ich temat. Na początek wspomnimy o pompie. Jest to serce układu smarowania. Można wyróżnić pompy elektryczne, ręczne i pneumatyczne. Elektryczną używa się wszędzie tam, gdzie jest dostępna energia elektryczna. Pneumatyczna jest pompą stosowaną w miejscach, w których niemożliwe jest wykorzystanie pompy elektrycznej. Pompa ręczna sprawdza się natomiast tam, gdzie używa się niewielkich ilości smaru. Innym elementem wartym uwagi jest rozdzielacz główny. Odpowiedzialny jest za dostarczanie smaru do punktów smarowania. Z jego użyciem można dostosowywać ilość rozprowadzonej substancji na dwa sposoby. Za pomocą regulowania wydajności pompy lub ustawiania częstotliwości dostarczania smaru dla każdego punktu, do którego jest doprowadzany.
Dlaczego smarowanie jest takie ważne?
Nieodpowiednie smarowanie maszyny może doprowadzić do jej uszkodzenia, a nawet całkowitego zniszczenia. Dotyczy to zarówno nadmiernego, jak i niewystarczającego smarowania. Następstwem awarii jest przestój w pracy. To z kolei może Cię kosztować znacznie więcej niż naprawa uszkodzonego sprzętu. Warto nadmienić, że ręczne smarowanie nie jest tak skuteczne, jak to wykonane przez dobrze dobrany układ smarowania. Z tego powodu powinieneś wybrać taki, który będzie najbardziej odpowiadał Twoim potrzebom.
Rodzaje układów smarowania
Możemy wyszczególnić kilka rodzajów systemów smarowania. Różnią się między sobą budową i sposobem działania. Co więcej, każdy z nich używany jest w innych sytuacjach. Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze układy smarowania.
- progresywny – przeznaczony dla niewielkich maszyn, które posiadają od kilku do kilkunastu punktów smarowniczych. Jest zasilany pompą, do której przyłącza się rozdzielacze progresywne,
- jedno, dwu i wieloliniowy – jego budowa zależna jest od ilości przewodów. Im jest ich więcej, tym lepiej nadają się do maszyn o dużym zapotrzebowaniu na smar. Zasilane są pompą wysokociśnieniową,
- natryskowy – dobre rozwiązanie do natłuszczania otwartych punktów smarowniczych. W tym systemie zastosowana została pompa tłokowa oraz natryskowa,
- impulsowy – środek smarny jest podawany bezpośrednio na węzły tarcia łańcucha. Całość jest sterowana szafą kontrolną z czujnikiem zbliżeniowym,
- BDS – ręczny układ smarowania. Jest zasilany pompą podłączoną do rozdzielacza progresywnego. Bardzo dobrze sprawdza się w małych maszynach,
- QLS – jest to wszechstronny, nieduży i niedrogi system centralnego smarowania,
- mieszany dwu i wieloliniowy - progresywny – w którym wyjścia rozdzielacza są zasilane rozdzielaczem progresywnym.
Odpowiedni sposób serwisowania
Układ smarowania jest mechanizmem, który, podobnie jak każdy inny, musi być odpowiednio serwisowany. Tyczy się to przede wszystkim przeglądu i wymiany niektórych jego elementów. Jeśli w odpowiedni sposób zadbasz o układ smarowania, będzie działał bezawaryjnie przez długi czas. Co za tym idzie, sprawi, że będziesz mógł bardziej wydajnie korzystać z maszyn, bazujących na jego pracy.
Tylko nowe produkty!
Warto zainwestować w nowe części, posiadające gwarancję producenta. W ten sposób będziesz miał pewność, że zaopatrzysz się w najwyższej jakości części. Zwróć również uwagę na to, jaka firma produkuje konkretne elementy i czy ma pozytywną opinię. Ponadto, jeśli masz problem z rozeznaniem wśród poszczególnych komponentów, najlepiej będzie, jeśli zapytasz sprzedawcę o radę. Nic na tym nie stracisz, a być może dowiesz się czegoś, co sprawi, że dokonasz właściwego wyboru.
Zadbaj o swoje maszyny
Dobór odpowiedniego rodzaju układu smarowania pozwoli Ci na przedłużenie żywotności Twojej maszyny. Z tego tekstu dowiedziałeś się, jak ważne zadanie spełnia oraz jakie zastosowanie mają poszczególne układy smarowania. Dzięki temu łatwiej przyjdzie Ci wybrać właściwy model. Nie bagatelizuj tej kwestii, ponieważ może to prowadzić do bardzo nieprzyjemnych konsekwencji. Włącznie ze zniszczeniem maszyny. Na pewno zgodzisz się ze stwierdzeniem, że lepiej jest odpowiednio ją konserwować, niż naprawiać lub wymieniać na nową.