Czym są układy smarowania maszyn? Zbiór praktycznych informacji
Musisz wiedzieć, że na układy centralnego smarowania składa się szereg współpracujących ze sobą elementów. Zapewniają pełną automatyzację, gwarantując precyzyjność w dozowaniu substancji. Trzeba też wspomnieć o regularnej częstotliwości dawkowania. Nic więc dziwnego, że ta techniczna mieszanka sprawdza się w wielu gałęziach przemysłu. Co jeszcze warto wiedzieć na ten temat? Czym konkretnie są układy smarowania maszyn? Czytaj dalej, aby poznać najważniejsze informacje.
Do czego służy smarowanie? To niezbędny etap!
Zanim dowiesz się szczegółów, warto poświęcić chwilę na nieco prostsze kwestie. Wszak smarowanie jest jedną z najważniejszych czynności, które gwarantują sprawne działanie maszyny. Ten etap zmniejsza szkodliwe tarcie zachodzące między elementami. Za doprowadzenie smaru do części odpowiedzialny jest właśnie układ smarowania centralnego.
Jest więc wiadome, że smarowanie ma na celu ochronę wspomnianych elementów, ograniczając niebezpieczeństwo tarcia. Czynność odbywa się poprzez doprowadzenie ciekłego, stałego, plastycznego, bądź gazowego smaru w miejsca styku współpracujących części urządzenia.
Gdzie konkretnie wprowadza się substancję? To bardzo proste! Trafia ona do konstrukcyjnych węzłów tarcia. Trzeba zaznaczyć, że smar zapewnia mniejsze zużycie cieplne, ograniczenie straty mocy. Wpływa też na zwiększoną niezawodność i trwałość maszyny.
Układy smarowania maszyn. Jak działają?
Wbrew pozorom, zasady działania układów smarowania maszyn nie należą do skomplikowanych. Należy wspomnieć, że każdy rodzaj urządzenia pracuje w trochę odmienny sposób. Podstawy zawsze są jednak takie same. Chodzi o pompy, które tłoczą środek smarny do połączonej z układem instalacji.
Dobrze zaprojektowany układ centralnego smarowania gwarantuje pożądane warunki pracy. Wszystko ma także wpływ na znaczne obniżenie kosztów eksploatacji maszyn. Dlaczego tak się dzieje? Układ nie pozwala na zatrzymanie się przeprowadzanego procesu wskutek awarii. Jednocześnie powoduje, że środek smarujący za każdym razem aplikowany jest w takiej samej ilości. Dzięki temu nie dochodzi do zjawiska przesmarowania układu.
Rodzaje układów centralnego smarowania. Jakie są ich cechy?
Jak już zostało wspomniane, układ centralnego smarowania to proste narzędzie. Zasilany jest przy pomocy pompy ręcznej, elektrycznej, wieloprzewodowej lub pneumatycznej. Układ wykorzystywany jest na przykład podczas smarowania stacjonarnych pojazdów (takich jak na przykład maszyny rolnicze, budowlane, górnicze, a także koparki, ładowarki).
Prawdą jest, że różne typy maszyn wymagają odmiennie działających urządzeń. Dlatego da się wymienić kilka typów układu centralnego smarowania. Mowa o progresywnym, liniowym, impulsowym, natryskowym, a także obiegowym.
Centralne smarowanie progresywne znajduje zastosowanie w przypadku występowania dużej liczby punktów smarnych na małej powierzchni. Należy wspomnieć, że takie urządzenia sprawdzają się przede wszystkim w przypadku maszyn i sprzętów o niewielkim lub średnim zapotrzebowaniu na konkretną substancję. Ponadto, mogą one pracować w sposób ciągły lub okresowy.
Główne zalety centralnego smarowania progresywnego? Na pewno trzeba wspomnieć o niskich kosztach, prostej budowie i obsłudze, możliwościach rozbudowy i niskiej wrażliwości na zmiany temperatury. Takie systemy znajdują zastosowanie w przypadku młotów kuźniczych, maszyn górniczych oraz budowlanych.
Liniowe układy smarowania. Co je wyróżnia?
Takie układy mają swój własny podział. Jednoliniowe stosowane są w przypadku maszyn i urządzeń o zwartej budowie. Przydają się, gdy mowa o obrabiarkach oraz niewielkich maszynach przemysłu spożywczego, drzewnego, tekstylnego. Sprawdzają się również przy urządzeniach wymagających niskociśnieniowego smarowania olejem lub smarem półpłynnym.
Dwuliniowe są z kolei wykorzystywane do smarowania dużych konstrukcji, czy też ciągów technologicznych. Taki typ układów spotyka się między innymi w hutniczych ciągach technologicznych, maszynach papierniczych.
Co wyróżnia wszystkie systemy liniowe? Trzeba wspomnieć, że charakteryzują się one prostą budową, niskimi kosztami elementów, a także możliwością dostosowania ilości dozowanego środka smarnego.
Układy impulsowe oraz natryskowe? O tym warto wiedzieć
Układy impulsowe stosuje się do smarowania łańcuchów o wolnoobrotowych napędach. Służą również do podawania środka smarnego na rolki transportowe. Trzeba też zaznaczyć, że omawiane urządzenia umożliwiają podawanie niewielkiej ilości substancji w określone miejsca. Co to znaczy? Że układy pozwalają na jednoczesne nasmarowanie aż 6 punktów. Wariant impulsowy charakteryzuje się więc wysoką precyzją.
Natryskowy układ smarowania służy zaś do podawania środka smarnego przy użyciu sprężonego powietrza. Przydaje się przy przekładniach łańcuchowych, zębatych. Nadaje się również do prowadnic, bieżni napędowych. O czym jeszcze warto wiedzieć? Ilość dozowanego środka smarnego reguluje się poprzez ustawienie czasu trwania przerw między każdym kolejnym smarowaniem. Wariant natryskowy charakteryzuje się prostotą regulacji, a przy tym wysoką niezawodnością.
Z czego składa się układ smarowania? Poznaj techniczne szczegóły
Elementem, który posiada większość układów jest rozdzielacz. Jego zadaniem jest regulacja dawki. Niezwykle istotną rolę pełni pompa, odpowiedzialna za pompowanie smaru oraz oleju. Może ona być w różnym rozmiarze. Czasami wyposażone są w kilka zbiorników oraz czujników poziomu środka smarnego.
Pompa może być wykorzystywana w małej, średniej i dużej wielkości układów smarowych progresywnych lub liniowych. Niektóre z nich mogą być stosowane na przykład w układach wieloliniowych. Ponadto, w pompach występuje dozownik, który zwykle posiada zawór ciśnienia oraz węża.
Pamiętaj, że układ pozwala dbać o maszyny. Regularne smarowanie poprawia wydajność oraz jakość. Dopasuj więc wszystko do konkretnego wyposażenia i ciesz się świetnymi wynikami.